10 neuvoa jotka auttavat sinua onnistumaan uudenvuodenlupauksen pitämisessä

Oletko koskaan tehnyt uudenvuodenlupausta ja sen pitäminen ei ole onnistunut? Tänä vuonna on aika lopettaa ikuinen lupausten rikkominen ja oikeasti pysyä uudenvuodenlupauksessa. Jos olet päättänyt noudattaa terveellisempiä elämäntapoja, vuotesi tulee takuulla olemaan parempi, mikäli oikeasti pidät lupauksesi. Tässä kymmenen neuvoa, jotka auttavat sinua pitämään lupauksesi:

1. Ole realistinen

Varmin tapa epäonnistua on asettaa epärealistisia tavoitteita. Esimerkiksi, jos lupaat että et enää ikinä syö lempiruokaasi kuten vaikkapa pizzaa, olet varmasti epäonnistunut jo etukäteen. Vaihtoehtoisesti jos lupaat välttää herkuttelua jatkossa, mahdollisuutesi onnistua ovat huomattavasti paremmat.

2. Suunnittele etukäteen

Älä tee uudenvuodenlupaustasi uudenvuodenaattona. Jos odotat päätöksenteossa viime hetkelle, lupauksesi pohjautuu tunnetilaasi juuri sillä hetkellä ja lupaus ei välttämättä tunnu mielekkäältä enää seuraavana päivänä. Sinun kannattaa siis tehdä lupauksesi hyvissä ajoin ennen vuoden vaihdetta.

3. Varaudu mielihaluihin

Päätä etukäteen miten käsittelet tilanteita, kun haluaisit jättää treenin väliin tai syödä vielä yhden kakkupalan. Esimerkiksi voit päättää, että soitat kaverille ja kerrot haasteestasi, kun se ilmenee, harjoittelet positiivista mielialaa ja itsekuria tai muistutat itseäsi, kuinka ”huono” käytöksesi vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen.

4. Kirjoita tavoitteesi paperille

Voi olla avuksi, että kirjoitat tavoitteesi paperille motivaation rakentamiseksi. Pidä lista näkyvällä paikalla esimerkiksi työpöydällä, jotta muistat tavoitteesi kirkkaasti.

5. Puhu tavoitteesta muiden kanssa

Älä pidä uudenvuodenlupausta salaisuutena. Kertomalla lupauksesi kavereille ja perheelle saat tukea ja turvaa lähipiiristä ja parannat onnistumisen mahdollisuuksia. Parhaassa tapauksessa voit löytää kaverin, joka on tehnyt saman lupauksen ja voitte tehdä yhdessä töitä, jotta pääsette tavoitteeseenne.

6. Palkitse itsesi

Tämä ei tarkoita, että voit syödä loputtomasti suklaata, mikäli tavoitteenasi on terveellisemmät elämäntavat. Päinvastoin sinun kannattaa palkita itsesi tavalla, joka tukee sinua tavoitteesi kanssa. Esimerkiksi, mikäli olet luvannut itsellesi treenata enemmän ja syödä paremmin, hyvä palkinto voisi olla vaikkapa uudet urheilutrikoot.

7. Seuraa kehitystä

Kirjaa ylös jokainen pienikin edistysaskel matkalla tavoitettasi kohti. Lyhyen ajan tavoitteet ovat helpompia pitää ja jokaisen pienen tavoitteen saavuttaminen helpottaa sinua pysymään motivoituneena. Jos koetat laihduttaa 20 kg, tavoite voi tuntua mahdottomalta, mutta keskittymällä ensimmäiseen viiteen kiloon, sinun on helpompi onnistua. Kehitystä voit seurata esimerkiksi pitämällä päiväkirjaa syömisestä, treeneistä ja pudotetuista kiloista, jos tavoitteenasi on laihtua.

8. Älä lyö itseäsi

Mikäli et pysy 100 % suunnitelmassasi, älä ole huolissasi ja ryve itsesäälissä. Tee parhaasi joka päivä ja ota päivä kerrallaan.

9. Pysy suunnitelmassa ja tee rutiineja

Asiantuntijoiden mukaan uuden rutiinin muodostumisessa kestää 21 päivää ja jopa kuusi kuukautta, jotta rutiinista tulee osa persoonaasi. Mikään ei tapahdu yhdessä yössä, joten pysy päättäväisenä.

10. Jatka yrittämistä

Jos olet täysin kyllästynyt lupaukseesi helmikuun puoliväliin mennessä, älä luovuta. Aloita alusta ja fokusoidu rutiineihin 24-tunnin jaksoissa. Tee suunnitelma seuraavalle 24-tunnille, kuinka pysyt suunnitelmassasi ja päätä että selviät. Kun etenet tavoitteesi kanssa muutaman päivän 24-tunnin jaksoissa, ennen kuin huomaatkaan, olet taas uralla kohti uudenvuoden lupauksesi täyttymistä.

Mikä on sinun uudenvuodenlupauksesi?

Samanlaiset jutut

Kommentit

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Jaa kaverille

Viimeisimmät jutut

Käyttöä jatkamalla hyväksyt evästeet sivustolla. Evästeet

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close